Nasjonal bibliotekdag 1. september

Nasjonal bibliotekdag 1. september feires i Vestfold!

Nasjonal bibliotekdag skal løfte fram alle typer bibliotek over hele landet. Dette gjelder alt fra små skolebibliotek til Nasjonalbiblioteket – fra heldigitale bibliotek til bokkassen i barnehagen. Dagen markeres i folkebibliotek, skolebibliotek, fagbibliotek og bevegelige bibliotek med en rekke arrangementer og aktiviteter. Initiativtaker er Norsk Bibliotekforening (NBF), og markeringen i Vestfold samkjøres av NBF Vestfold. Vi oppfordrer alle til å ta turen innom biblioteket nettopp denne dagen for å vise at bibliotek er viktig for deg!

Nasjonal bibliotekdag markeres i flere bibliotek i dag 31. august og lørdag 1. september i Vestfold. Norsk bibliotekforening (NBF) er initiativtaker.

Vi ønsker å lenke til to flotte filmer som Vestfold fylkesbibliotek og Horten bibliotek har lansert.

• Folkebibliotekene har mange arrangementer. Her trekkes fram dukketeaterforestilling i Sande, musisk figurteaterforestilling i Hof, eventyrstund i Larvik og Sandefjord bibliotek markerer dagen med utstilling og på Kvarteret foregår det filosofiske samtaler for de mellom mellom 13 og 20 år kl. 13.00. Folkebibliotekene og Vestfold fylkesbibliotek har en felles hjemmeside: Vestfoldbibliotekene!
  • Vestfold fylkesbibliotek og Vestfoldbibliotekene lanserer en film om bibliotekene der Mennesker møter muligheter. Denne er publisert på Vestfoldbibliotekene i dag.
  • Det bygges for tiden nytt bibliotek i Re.
  • Videregående skoler (vgs) yter som vanlig god bibliotekservice til sine elever. Her trekkes fram presentasjoner av læringssenteret i Sandefjord vgs og biblioteket ved Thor Heyerdahl vgs.
  • Biblioteket ved Aldring og helse har fokus på yngre personer med demens. En av forskerne vil være tilgjengelig i biblioteket fredag og svare på spørsmål direkte via Facebook.
  • Norsk Bibliotekforening Vestfold står på stand kl. 12.00-14.00 Tønsberg og Færder bibliotek.Flere av bibliotekene har presentert seg selv på NBF Vestfold sin hjemmeside.
  • NBF Vestfold er også på Facebook.

Les mer om Nasjonal bibliotekdag på foreningens nettsider. #nasjonalbibliotekdag